Adam Banaszak

Prasa

[Don Giovanni] (…) przed orkiestrą stanął ciągle młody, acz już dojrzały dyrygent Adam Banaszak, którego dokonania są mi dobrze znane z Poznania i Łodzi. Poprowadził spektakl wybornie, cieniując jego niuanse dźwiękowe od subtelnego piano do ognistego forte, perfekcyjnie akompaniując solistom i dostosowując poszczególne tempa do indywidualnych cech wykonawców.

Sławomir Pietras, Nadzieje wokół Opery Wrocławskiej, Angora, 26 czerwca 2023

Z ogromnym wyczuciem detali, imponującą pielęgnacją brzmienia, dbałością o wyraziste zmiany nastrojów i temp zawartych w poszczególnych partiach kompozycji poprowadził solistów, orkiestrę i chór Adam Banaszak, aktualny szef artystyczny Teatru Wielkiego w Łodzi. Dowiódł, że – po licznych nieszczęściach, jak spadały na znakomity zespół artystyczny łódzkiej sceny – jest artystą, który komunikuje się z solistami, muzykami orkiestry i chórzystami bliskim im językiem, stoi po ich stronie i potrafi nakłonić do pracy nad wspólnym celem.

Dariusz Pawłowski, Teatr Wielki w Łodzi: Zachwycające wykonanie „Requiem” Giuseppe Verdiego, Dziennik Łódzki, 27 czerwca 2022

Mojemu ukochanemu Teatrowi życzę wielu dalszych, równie udanych wykonań Don Carlosa, a dyrygującemu tym przedstawieniem Adamowi Banaszakowi (trafnie wybranemu dyrektorowi artystycznemu przez dyr. Stachurę, a mianowanemu przez Marszałka) wytrwałości, cierpliwości, pracowitości i dobrego kontaktu z wykonawcami, czym w pełni wykazał się już w pierwszym sezonie. Natomiast nie muszę życzyć talentu, bo go posiada w całej rozciągłości, wraz z muzykalnością, wrażliwością na styl, klarowną techniką manualną, a nawet kulturą osobistą i zdolnościami krasomówczymi, z czym u dyrygentów w bogatej historii Teatru Wielkiego w Łodzi nie zawsze było najlepiej.

Sławomir Pietras, „Trubadur” w Maladze, „Don Carlos” w Łodzi, Angora, 20.06.2022

Paradoksalnie, największym zwycięstwem wrocławskiego baletu jest muzyka. To nic, że orkiestra Opery Wrocławskiej gra na współczesnych instrumentach, co obecnie zdarza się bardzo rzadko. Adam Banaszak, kierownik muzyczny, zainspirował muzyków tak dalece, że muzyka lśniła na premierze powabem i lekkością oraz barokowym wdziękiem.

Stefan Drajewski, Uwodzenie dla uwodzenia – o „Don Juanie” Giorgia Madii w Operze Wrocławskiej, taniecpolska.pl, 3.03. 2022

[Wesele Figara] Adam Banaszak przy dyrygenckim pulpicie ujmował dynamiką, lekkością oraz elegancją jakie finezyjnie wydobył z mozartowskiej partytury. Będąc przy tym niezwykle precyzyjnym w prowadzeniu wszystkich ansambli. Orkiestra pod jego batutą gra błyskotliwie i z polotem. Już pierwsze akordy uwertury wprowadzają słuchaczy w doskonały humor dając przedsmak czekającej ich zabawy.

Adam Czopek, W oparach erotyki, Okolice Opery, 30.03.2022

Natomiast pełnym uznaniem pokrywam interpretację i muzyczne wykonanie całości. Adam Banaszak jako dyrygent jest dla mnie absolutnym zaskoczeniem. Jego niedawny koncert w Filharmonii Poznańskiej z interesująco dobranymi fragmentami repertuaru baletowego, poprzedzony celną wypowiedzią do publiczności, a następnie zadyrygowaniem hymnu Ukrainy, a teraz w Łodzi Wesele Figara – są świadectwem, że urodził się w Polsce dyrygent operowy z prawdziwego zdarzenia. Utalentowany, kompetentny, muzycznie wrażliwy, manualnie efektowny, a zarazem precyzyjny i zrównoważony.

Sławomir Pietras, Niedotrzymane postanowienie, Angora 21.03.2022